Hvordan lykkes på messe?

For å lykkes på messe er det viktig å bruke tiden i forkant av messen til å planlegge for best mulig resultat. Her er noen gode råd som vil være med på å sikre at din stand blir en suksess.

Publisert Sist oppdatert

1. Planlegg god tid i forkant

For å sikre at man er forberedt til messen er det viktig å starte god tid i forkant, for å slippe unødvendig stress og øke sjansene for et godt resultat. Om man skal bestille diverse reklameartikler og tilbehør til standen er det viktig å notere frister og leveringstider slik at alt er klart i god tid. Det er også viktig å ha klare mål for hva man ønsker å oppnå med sin deltakelse, er formålet deres å; selge, branding- og merkevarebygging eller nettworking. Med et tydelig mål er det lettere å prioritere riktig underveis og måle hvor stor effekt deltakelsen har hatt i etterkant.

2. Vær synlige

Vi mennesker blir dratt mot ting som er «fine» å se på. Sørg for å ha en ryddig og stand uten for mye rot. Et enkelt google søk på «stand» vil kunne gi et godt innblikk i hva som er bra. Det er også viktig å sørge for å bli sett, ha en blikk-fanger som tiltrekker seg oppmerksomhet og gjør at dere skiller dere ut. En god ide er å bestille artikler dere kan bruke om igjen, kanskje det kan bli et fint supplement til butikken eller showroomet senere?

3. Skap et varig minne

Det er vanlig å ha diverse artikler man kan gi ut på stand. Mange velger å gi ut penner, drikkeflasker, og sukkertøy. Et tips for å skape et varig minne av deres bedrift er å gi noe folk husker. Hva med nybakte boller, som fyller standen deres med en deilig duft vil glemme. Eller gi noe din målgruppe trenger eller bruker ofte her er det bare fantasien som setter grenser.

4. Aktivitet på stand

Ha konkurranser og kreative aktiviteter på standen deres. Fyll det nyeste badekaret med baller å la de besøkende gjette hvor mange baller det inneholder, den som gjetter riktig vinner selvfølgelig en premie. Ikke bare er dette en effektiv måte å få folk til å initiere kontakt med deres stand - det vil også sørge for at de blir værende. Dette er en god mulighet for å snakke om deres bedrift og bli kjent med kunder, samtidig som man har det morsomt.

5. Målgruppen

Hvem er målgruppen deres? Dette er viktig å etablere i forkant slik at dere kan bruke tid på å kartlegge hvordan dere skal kommunisere på best mulig måte. Det er stor forskjell på om dere ønsker å komme i kontakt med entreprenører eller rekruttere nye håndverkere. Når man vet hvem målgruppen er, kan man lage en effektiv plan for kommunikasjon.

6. Ha nok mennesker på standen

Sørg for å ha nok mennesker på standen - en som skal initiere kontakt med besøkende, noen som skal ha ansvaret for standen og andre som kan føre forhandlinger. Planlegg antall ansatte i henhold til dette, så dere har nok ansatte på standen gjennom hele dagen. Vær sikker på at standen er bemannet med folk som brenne for det de holder på med. Synes de ansatte det er kjedelig selv, kommer de ikke til å gjøre en bra jobb. Det er ikke nå dere skal gi ansvaret til den nyansatte - det er viktig å ha folk som vet hva de snakker om, og ser på messen som en gylden mulighet for deres bedrift.

7. Bruk forskjellige plattformer

Ta i bruk mulighetene til å markedsføre dere i forkant av messen. La folk få vite om deres tilstedeværelse før dere drar på messen ved å bruke nettsiden til messen, skrive artikler og sørg for at navnet deres er med i messeavisen.

Lykke til!

Powered by Labrador CMS