KATEGORI 4: Tom Fjordang (Resideo) demonstrerer hvordan man driver service og vedlikehold på en kategori 4-ventil under Rørleggernes fagdag på Kløfta.

VVS-DAGENE

Rørleggernes fagdag: – Vi får aldri nok faglig påfyll

Under Ahlsell sitt arrangement sto service og vedlikehold av sprinklersystemer og tilbakeslagsventiler i fokus. – Vi blir godt mottatt og får kunnskap vi ikke hadde fra før, sier kursdeltaker Knut Meiningen. Ahlsell avholder gratis introduksjonskurs alle dager under VVS-dagene.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis Ahlsell eller en annen leverandør hadde tilbudt seg å komme til jobben vår, er det nok mange som kanskje tenker at «nå kommer de for å pushe på oss produktene deres», og da går guarden opp med en gang, sier Meiningen og fortsetter: 

– Hvis du møter en rørlegger som sier at han er utlært, så lyver han.

«Rørleggernes fagdag»

I samarbeid med produsentene Resideo og Victaulic arrangerer Ahlsell Norge en egen fagdag for rørleggere. Fokus denne gang var rettet mot service og vedlikehold av sprinkelsystemer og tilbakeslagsventiler, et område som mange rørleggere absolutt ikke driver med på daglig basis. 

Alt dette skjedde på Ahlsells nye kompetansesenter på Kløfta, der målet er minst mulig PowerPoint og mest mulig praktisk læring.

– Å reparere er bærekraft 

I løpet av et par-tre formiddagstimer var det for deltakerne mulig å lære helt konkret om hvordan man for eksempel gjør et pakningsskifte i forskjellige Victaulic sprinklerventiler, eller utfører service på en kategori 4-ventil.

– Det er viktig for oss å synliggjøre at den kunnskapen vi sitter med, også er noe som kundene våre kan nyte godt av. I tillegg vil vi vise at service og vedlikehold i henhold til NS-EN 12845 samt EN 806-5 er både viktig og bærekraftig, sier salgsansvarlig VVS hos Ahlsell, Vidar Seigen.

Seigen er en av arrangørene bak fagdagen, sammen med blant andre salgssjef for sprinkler og rilleprodukter hos Ahlsell, Cato Andersen. 

– Å reparere er bærekraft i vårt bruk og kast-samfunn og derfor fokuserer vi mye på service og vedlikehold. Dette er noe vi mener bransjen bør gjøre mer av, og det tror jeg de fleste er enige i. For service og vedlikehold er i tillegg til alt annet også lønnsomt, sier Andersen. 

VÅTVENTIL: Daniel Larsson fra Victaulic viser deltakerne i praksis hvordan man gjør service og skifter ut deler på en våtventil.
SAMLET: Her er de som arrangerte rørleggernes fagdag på Kløfta. Fra venstre: Jørgen Børsum, salgssjef VVS Oslo/Akershus, Business Development manager for Resideo i Norge og Sverige, Tom Fjordvang, Øyvind Mellum, salgsansvarlig VVS Oslo/Akershus, salgsansvarlig for VVS i Oslo/Akershus hos Ahlsell, Vidar Seigen, André Gaustad, salgsansvarlig VVS Oslo/Akershus, salgsingeniør sprinkler hos Victaulic, Daniel Larsson og salgssjef for sprinkler og rilleprodukter hos Ahlsell, Cato Andersen.
TEORI: Deltakerne på rørleggernes fagdag fikk først en teoretisk innføring. Her er salgssjef for sprinkler og rilleprodukter hos Ahlsell, Cato Andersen.
VÅTVENTIL: Daniel Larsson fra Victaulic viser deltakerne i praksis hvordan man gjør service og skifter ut deler på en våtventil.
STOR INTERESSE: Det var stor interesse fra deltakerne når demonstrasjonen av service på en kategori 4-ventil ble avholdt under Rørleggernes fagdag.
KATEGORI 4: Tom Fjordang demonstrerer hvordan man driver service og vedlikehold på en kategori 4-ventil.
VÅTVENTIL: Daniel Larsson fra Victaulic viser deltakerne i praksis hvordan man gjør service og skifter ut deler på en våtventil.
VICTAULIC: Salgsingeniør Daniel Larsson fra Victaulic orienterer om våtventiler, før han rett etterpå også fikk sjansen til å vise det i praksis.
VÅTVENTIL: Daniel Larsson fra Victaulic viser deltakerne i praksis hvordan man gjør service og skifter ut deler på en våtventil.
VÅTVENTIL: Daniel Larsson fra Victaulic viser deltakerne i praksis hvordan man gjør service og skifter ut deler på en våtventil.

Kontroller og vedlikehold 

Fagdagen består av en teoridel med informasjon fra både Ahlsell, Resideo og Victaulic, og en praktisk del, der de to sistnevnte gir nyttige råd og tips om utførelsen.

For arrangør Andersen var det imidlertid et poeng å understreke at den praktiske delen var en uhyre viktig del av dette. 

– Vi skal ikke bruk all verdens tid på teorien, selv om den er viktig nok. Vi skal ut i rommet bak oss her og ta på ventilene, skifte pakninger og få fingrene våre borti det. Det er sånn vi virkelig lærer, sier Andersen. 

Som tidligere nevnt var det denne gang et stort fokus på service, kontroller og etterleve de gjeldende standardene NS-EN 12845, NS-EN 1717 og EN 806-5. Og det var det en grunn til, ifølge de innledende ordene fra Andersen hos Ahlsell til deltakerne.

Også her kom han inn på begrepet bærekraft. 

– Det blir «syndet» litt når det gjelder service og vedlikehold, både på kategori 4-ventiler og sprinklerventiler. Og service og vedlikehold er jo også bærekraft. Det er kanskje noen som er lei av å høre om bærekraft, men bærekraft er også noe så enkelt som å reparere ting, og det er der service og vedlikehold kommer inn. Dette gjelder forresten ikke bare kategori 4-ventiler og sprinklerventiler, men også reduksjonsventiler og sikkerhetsventiler, sier han og tar fram et eksempel: 

– Egentlig skal man utføre en kontroll av sikkerhetsventilen, reduksjonsventilen og ekspansjonskaret hvert år også hjemme. Hvor mange er det som gjør det, spør Andersen retorisk.

Det er ikke alle rørleggere som jobber med sprinkleranlegg daglig og på fagdagen ble det tatt opp temaer som både rørleggerne og gårdeier i det lange løp kan få nytte av. Ahlsell mener en årlig serviceavtale er lønnsomt både for rørleggeren og gårdeier. 

Og som en av deltakerne var inne på, «jo flere ventiler som skal sjekkes, jo lengre tid tar det for oss og til en større kostnad». 

– Aldri nok av sånne fagdager 

Oddbjørn Jansen og Knut Meiningen fra Christiania Rørleggerbedrift var to av hele 25 deltakerne på fagdagen. For øvrig et oppmøte som arrangørene naturlig nok var veldig fornøyde med.

– Vi får aldri nok av sånne fagdager og det er en fin måte å lære på. Dessuten er det en fordel å møte noen av leverandørene ansikt til ansikt, sier Oddbjørn Jansen. 

– Hva er det viktigste dere lærer på en slik fagdag? 

– Her lærer vi om mange operasjoner som vi ikke kan godt nok fra før av. Det er greit nok for dem som har service på sprinklerventiler som fast jobb, men vi andre er ikke så ofte borti det. Jeg husker jeg hadde service på sprinklerventiler for 25 år siden, men da var det bare klaffen og en utvendig pakning, sånne enkle ting. Nå er det blitt mer komplisert og da trenger vi faglig påfyll, sier Meiningen. 

– Jeg vil nok anbefale dette til alle rørleggere, også til fagfolk som kanskje kommer til å bare være nær et sprinkleranlegg fem ganger det neste tiåret. For plutselig står du der og trenger denne kunnskapen, legger Jansen til. 

FORNØYDE: Deltakerne Oddbjørn Jansen (t.v.) og Knut Meiningen fra Christiania Rørleggerbedrift var strålende fornøyde med fagdagen. – Det er viktig med faglig påfyll, spesielt siden mange av oss ikke driver med sprinkler til vanlig, sier Jansen.

Gratis kurs

  • Hvis dette arrangementet er interessant for deg kan du lære mer om det under VVS-dagene 16. - 18. oktober. Der skal Ahlsell avholde introduksjonskurs alle dager med teoretisk gjennomgang om selve arrangementet de har på kompetansesenteret på Kløfta.

Last ned din gratisbillett til VVS-dagene

– Blir godt mottatt 

Knut Meiningen legger til at selve opplegget rundt fagdagen (start kl. 07.30 med frokost, slutt kl. 11), gjør at minst mulig av arbeidsdagen deres ellers går til spille. 

– Dette er veldig godt lagt opp for det skal passe inn i hverdagen vår. Dessuten tror jeg mange reagerer positivt på å dra hit og være med kurset, sier han og fortsetter: 

– Her på kompetansesenteret føler vi at vi blir godt mottatt og får kunnskap vi ikke hadde fra før, avslutter Knut Meiningen. 

Powered by Labrador CMS